De rode blanke - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Tess Hendrikx - WaarBenJij.nu De rode blanke - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Tess Hendrikx - WaarBenJij.nu

De rode blanke

Door: Tess Hendrikx

Blijf op de hoogte en volg Tess

16 April 2014 | Kenia, Eldoret

Ons tweede weekendje hier was ook weer vermakelijk. Vrijdag begonnen ik en Ellie gezellig met wat drankjes. Lekker wat ouwehoeren saampjes en proosten op onze overleefde week stage.
Zaterdag werd ik om half 7 al weer wakker van een berichtje van Remmie. Die kwam net de kroeg uit gerold dus was nog wel even leuk om nog ff te kletsen. Helaas hield die het niet heel lang vol en zat ik dus om 7 uur op een zaterdag weer rechtop in bed. Ellen lag nog helemaal voor pampes dus daar had ik ook geen drol aan. Weer rennen dan maar en uiteraard wilde ik op deze vrije dag geen moment van de zon missen. Nou dat heb ik geweten. Helaas kun je hier niet in bikini lopen paraderen, dus ik mezelf in mijn kortste broekje gewurmd. Eenmaal liggend op het gras deed ik stiekem mijn hempje een beetje omhoog en de bandjes naar beneden. Mijn schouders had ik wel ingesmeerd maar mijn benen blijven altijd zo bleek dus die niet. Daar lag ik dan in de hoop dat ik maar snel bruin werd. Ellen kwam al snel bij me liggen, maar nam ook snel genoeg weer de benen. Ikke niet natuurlijk, want zo eigenwijs ben ik dan wel weer. Bruin worden zou ik!!
In de middag deden Ellen en ik samen de was. Een deel deden we gewoon in de machine, maar mijn mooie dingetjes wilde ik liever niet in zo`n machine doen. Ik zag al voor me dat die Kenianen hem op vol speed ofzo hadden gezet en dat mijn kleren er met het Keniaanse grond water er geel uit zouden komen. We deden dus onze mooie dingen met de handwas. Op de wasplek begonnen we ijverig. Die vrouwen lachte ons flink uit om onze was technieken en ze vroegen ook waar de sop in het water was. Hoppa daar ging weer een flinke schep zeeppoeder in de tijl. Mijn kleren zouden er nu vast niet geel uitkomen, maar stijf van de sop. Nog even flink voor schut gestaan, maar uiteindelijk was de was gedaan.
In de middag liepen we richting Jos. Een nederlandse student van VUMC kwam lang. Die wilde meer weten over de veiligheid hier nou in Eldoret, aangezien zijn Amerikaanse huisgenoten waren vertrokken. Meneer dokter in spe begon al te lachen om mijn rode benen. Ik had nog niks in de gaten gehad, maar zag het nu dus ook. Lekker was dat. En tja toen moesten we nog naar heel zijn verhaal in de tuin van Jos luisteren. Oh ik voelde het branden en branden. Ik probeerde me in alle bochten in een schaduw puntje te krijgen, maar tevergeefs. `s Avonds had ik echt een zwaar rode kop, nek, benen en voeten. En niet te vergeten een raar rood vierkant op mijn rug en buik. Tja dat had ik te danken aan het feit dat ik geen bikini hier aan kan. Dit moet ik dus niet te vaak doen anders loop ik straks in Nederland echt voor lul als ik weer in mijn bikini kan. Ik lijk nu net een kerel met van die witte boven beentjes en bruine onderbenen.
Zondag gingen we een wandeling maken naar de waterval hier in de buurt. De mensen hier lachte ons weer uit. Het was iets van 7 km lopen en Jos vertelde dat Kenianen vaak denken dat wij blanken niet kunnen lopen, omdat we allemaal een auto hebben. Uiteindelijk wisten El en ik twee kerels over te halen die ons naar de waterval konden begeleiden. Ik zweette me kapot. Met lange spijkerbroek, dichte schoenen en een vest was het lopen door de zon geen pretje, maar ik kon met mijn lijf echt geen zon meer verdragen. Ach wie zijn kont verbrand moet op de blaren zitten blijkt wel weer. Het was een leuke wandeling. Nu zagen we allerlei kleine klei boerderijtjes en veel. Ook zagen we veel uitgemergelde beesten, dat was wel wat anders dan de koeien die ik op de compound tegen kom tijdens het rennen. Alle kinderen bij de boerderijtjes kwamen telkens zwaaien. Helemaal enthousiast om blanke mensen te zien, dat was wel schattig. De waterval was leuk. Er kwam een kerel ons al meteen helpen met er naar toe lopen dus ik had maar meteen tegen onze Keniaanse supervisors gezegd dat ik niet van plan was daarvoor geld te geven, want daar zaten ze natuurlijk weer op te asen. We liepen weer snel genoeg terug, want voor je het wist zou het weer donker zijn.
Maandag gingen we toch maar naar de stad. We mochten van Jos met de melkbezorger mee rijden richting Eldoret. We brachten wat melk naar de Baraka shop. Leuk om dit te zien. Ook brachten we nog melk naar andere plekjes. We reden toen een klein “straatje” in om melk te droppen. Overal afval. De varkens liepen met hun biggetjes over een afval bult en de kindjes liepen ernaast te springtouwen. Tja zo kan het dus ook. Echt het blijft onwerkelijk. Op onze weg verder naar de stad kreeg ik het nog even benauwd. Wat politie kwam met sirene voorbij en ook een jeep met van die gewapende donkere mannen die met hun koppen en geweren door de ramen hingen en boos keken. Het leek net een fragment uit het nieuws, maar de melkbezorger leek ongeroerd dus ik ook maar. We deden weer wat boodschapjes en sloegen wat marshmellows in voor de kinderen. Dan kunnen we een keer gaan spekhappen in hun vakantie! Ook kochten we “Redd” volgens de huisgenoot van El moest dat lekker zijn (zij had stage gelopen in Tanzania) en aangezien we hier niet echt wild kunnen stappen kunnen we er op zijn minst zelf een proeverij van maken. Die avond waren er ook weer nieuwe gasten gearriveerd. Een Engels stel waarvan de jongen al tien jaar achtereen deze plek komt bezoeken. Ze hadden allerlei speeltjes voor de kindjes meegenomen dus dat was wel leuk. Ze hebben ons ook wat leuke tips gegeven voor wat we nog kunnen gaan doen hier in Kenia. Altijd fijn om wat ervaringen te horen.
De afgelopen twee dagen hebben we weer gewoon stage gelopen. De ochtenden nog doorgebracht in de fabriek en in de middag achter ons laptopje een begin gemaakt aan de opdracht. Het werken in de fabriek blijft toch ook altijd wel weer verbazen. Zie je ze doodleuk met de schroevendraaier in het stopcontact lopen wroeten. Af en toe houd ik mijn hart vast, maar het houd het wel leuk want dan kan ik hun mooi uitlachen.

  • 16 April 2014 - 17:21

    Judith:

    Lieve Tess,

    Wat leuk om jouw verhalen te lezen! Ik moet tijdens het lezen wel lachen hoor, want sommige dingen hoor ik je gewoon zeggen ;). Fijn om te lezen dat het allemaal zo goed bevalt.

    Heel veel plezier nog met alles en geef die lieve kleine kindjes een knuffel van me, ze zijn namelijk echt te schattig!

    Liefs Juudie

  • 16 April 2014 - 19:00

    Hans:

    Hoi Tess,

    Je hebt inderdaad een leuke manier van vertellen! Je ziet het voor je terwijl je leest.
    En het is ook echt Tess, zo herkenbaar lekker impulsief, geen rust in je gat en het liefst blijven gaan.
    Dat is overigens wat we hier ook wel een beetje missen, als Tess in the house is is er altijd beweging, dan moet er iets gedaan worden want rustig zitten kan toch niet.

    Heb je nog niks bedacht om de zakjes met Mala te vullen zonder een hoop geknoei?
    Dat kan niet Tess, dat moet beter kunnen ;)

    Ik snap wel dat je de luxe thuis nu veel meer gaat waarderen, maar alles is betrekkelijk de ervaringen die je op doet zijn geweldig.

    Denk maar terug aan Thailand waarvan ik begrepen heb dat jij en Remco toen ook regelmatig aan de luxe thuis moesten denken.
    Maar de ervaring was het zeker waard!

    Heel veel plezier en blijven schrijven, we volgen je zeker

    Houdoeee,

    Hans en Marjo

  • 16 April 2014 - 20:57

    Joske:

    Hee Tess,

    Wat leuk om te lezen :) Volgens mij heb je het goed naar je zin, gelukkig maar! Hier in Gerwen gaat alles goed maar we missen je wel op de trainingen en wedstrijden!

    Heel veel plezier nog in Kenia, geniet ervan!

    Liefs,
    Joske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Eldoret

Kenia, mijn beleving

Het derde jaar voedingsmiddelentechnologie aan de HAS Hogeschool in Den Bosch gaat samen met een buitenlandse stage. Vanaf jongs af aan wil ik al heel graag meedraaien in een project in een ontwikkelingsland. Nu was deze droom een tijdje weggevaagd, omdat de pupertijd hele andere dromen met zich mee brengt. Gelukkig werd ik vorig jaar weer helemaal enthousiast tijdens een van de vakken die ik volgde. Na me wat verdiept te hebben, kwam ik aan mijn stage adres. "Baraka Farm" in Eldoret in Kenia.

Baraka farm is in april 1993 opgericht als een initiatief van "Voluntary services overseas". Vuluntary Services Overseas is een internationale ontwikkelingsorganisatie die door duurzame kennisuitwisseling werkt aan een rechtvaardiger wereld zonder armoede. Op aanvraag van lokale organisaties in Afrika en Azië zenden zij vakdeskundigen uit die hun kennis en ervaring daar delen. Lokale organisaties kunnen daardoor hun werk effectiever doen. Jos Creemers, een Nederlander, werd door hen gevraagd Baraka farm te ontwikkelen als onderdeel van de Lewa Children`s home project. Het doel hiervan was in de eerste plaats voeding produceren. Het produceren en verbouwen van de voeding wordt door de plaatselijke Kenianen gedaan die bij de Baraka Farm werken. Daarnaast voorziet de Baraka farm Lewa Children`s home van hun inkomen.

Nu ga ik daar hopelijk een steentje aan bij dragen en zal ik gedurende 3,5 maand stage lopen binnen dit bedrijf samen met mijn studiegenootje Ellen Reijers.

Recente Reisverslagen:

03 Juni 2014

Rem in Kenia! :)

19 Mei 2014

Het regenseizoen

06 Mei 2014

Nieuwe kaas fabriek

19 April 2014

De onzekerheden van Kenia

16 April 2014

De rode blanke
Tess

Actief sinds 18 Maart 2014
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 5684

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 24 Juli 2014

Kenia, mijn beleving

Landen bezocht: